Ik ben vanmorgen pas een week onderweg maar het voelt als een jaar. Er is heel wat gebeurd sinds de laatste update. Zo waren we bijvoorbeeld te gast bij een bruiloft …

Motoren uit de kratten
Maandag hebben we de motoren uit de container gehaald. Dat duurde allemaal wat langer dan verwacht maar om 17uur reden we weg bij het douane terrein.

Bruiloft

Het is al laat als we richting de grens met Kirgizie rijden. Na een uurtje zoeken we een hotelletje om te overnachten. In een klein dorpje is een “hotel” met een feestzaal. Omdat er in het dorp geen restaurant is nodigt de eigenaar ons uit om bij hem te eten. Een half uur later zitten we aan de keukentafel en krijgen we paardenworst met een soort pasta voorgeschoteld. Na het eten staan we buiten naar de bruiloft in de feestzaal te kijken. De vader van de bruidegom staat ook buiten en nodigt ons uit om binnen te komen. Er moet natuurlijk gedanst worden. De presentator die de hele bruiloft aan elkaar praat kondigt ons aan als de speciale gasten uit Holland. We worden aan een tafel vol eten gezet en iedereen wil met ons op de foto.

“No Straaf”

In het Russisch is een boete “Straaf”. De agent bij de politiepost bleef maar Straaf! roepen en wees op een bordje met 50 per uur. Ook heeft hij een radarbeeld war we met 71 langs komen rijden. Hij laat wat autos zien die zich aan de snelheid houden. Alleen worden die na het bord 50 gefilmd en wij er voor. Wij roepen dus “No straaf! No straaf!” Dit ging zo een uur door. Af en toe moesten we buiten wachten. Tot het lunch tijd was en we door mochten rijden.

Grens

De grens overgang was redelijk eenvoudig. De poort naar de grenspost gaat soms even open tot er genoeg mensen binnen zijn. Voor de lokale voetgangers is dat het teken om met veel geschreeuw en geduw naar het loket te rennen .

Voor de voertuigen is het iets rustiger. Na een uur zijn we de grens over. We wisselen geld in Bishkek bij een wisselkantoortje aan een markt. Bij de ingang staat een mannetje met een kalasjnikov de wacht te houden.

Chong-Kemin vallei

We willen de Chong-Kemin vallei inrijden en daar via een bergpas naar het meer Isy-Kol gaan. 20 km de vallei in vinden we een mooi plekje om te kamperen.

De volgende dag rijden we verder de vallei in. Het asfalt gat over in grind en zand maar is goed te doen. Na 50km rijden we over een spoor door de velden met groepen paarde en yurts. De riviertjes die we tegen komen hebben geen brug omdat die door het smeltwater worden weggeslagen. Nu staat het water laag dus kunnen we er door rijden. Behalve een, die is zo diep dat er iemnd naast moet lopen om te voorkomen dat je omvalt door de stroming van het water.

Een stuk verder moeten we omkeren omdat de weg te slecht wordt. We keren om maar bij de diepe rivier is het water gestegen. Het is zo diep dat ik er niet in kan blijven staan. We lopen naar de dichtstbijzijnde yurt om kennis te maken met de bewoners. We krijgen er een kommetje Kimiz aangeboden, gefermenteerde paardemelk. Het smaakt als karnemelk met prik omdat er door het gisten een beetje alcohol in zit. De vrouw die ons de kimiz aanbied zoekt in ons boekje “russisch voor onderweg” naar een woord. Uiteindelijk vindt ze het en zegt: “No constipation!” Kimiz is erg goed voor de ingewanden. Bij de meeste europeanen werkt het zo goed dat het enorm laxeert. Gelukkig geen last van gehad.

Volgende morgen naar de beschaving gereden. Omdat we meer kilometers maakten dat we verwacht hadden kwamen twee motoren bijna zonder benzine te zitten. Gelukkig kwamen we een “pomp” tegen. Uit een schuurtje worden twee  kannen met 80 octaan benzine te voorschijn. Daarmee redden we het tot de volgende echte pomp.

Gestopt in Balykchy aan het meer Ysyk-köl.

Plan is om nu verder te rijden naar Naryn.

2 Responses so far.

1. Mike Philippens schreef:

Mooi avontuur, Jan. Ik volg je via de Spot elke dag. Soms verwarrend als je in een kringetje lijkt te rijden, maar altijd leuk!
    Ik kan alleen maar raden hoeveel lol jullie hebben daar.

2. Erik schreef:

Hoi Jan, bedankt voor dit verslag. Ik hoop dat er nog vele volgen. Veel plezier.
    O ja, zorg wel dat je 30 september terug bent want dan gaan we 9 motoren uitproberen. Noteer de datum in je agenda.
    Groeten, gummetje 7 uit Dieren.